Met ruim 30 jaar ervaring in de ziekenhuis- en ambulancezorg zijn wij getuige geweest van de ingrijpende gevolgen die keuzes in deze leeftijdsfase kunnen hebben. Juist in deze cruciale periode, waarin zij belangrijke keuzes maken, kan de impact van ondoordachte beslissingen – zoals op het gebied van gezondheid, sociale druk en zelfzorg – groot zijn. Onze expertise gaat verder dan directe zorg: met ervaring als opleidingscoördinator, medisch adviseur, instructeur-ambulancezorg, (register)coach en vertrouwenspersoon hebben we een brede achtergrond opgebouwd die de basis vormt voor ‘BrugklasBewust’.
BrugklasBewust is speciaal ontworpen om kinderen te helpen een gezonde en bewuste start te maken in de brugklas. Binnen BrugklasBewust creëren we een veilige en interactieve omgeving waarin kinderen worden gestimuleerd kritisch na te denken over hun keuzes. We houden rekening met de unieke werking van het puberbrein, dat nog volop in ontwikkeling is en werkt als een spannende achtbaan met onverwachte bochten en dalen. De prefrontale cortex, het controlecentrum voor planning, impulsbeheersing en het inschatten van lange-termijngevolgen, is bij pubers nog niet volledig ontwikkeld. Hierdoor leven zij met volle overgave in het moment, aangetrokken door de spanning van risico’s en avontuur, terwijl ze zich vaak minder bewust zijn van de gevolgen van hun gedrag. Tegelijkertijd draait het limbisch systeem – het emotionele hart van de hersenen – op volle toeren. Emoties voelen intenser, en de roep van directe beloning klinkt onweerstaanbaar luid.
Dit verklaart waarom pubers grenzen opzoeken, risico’s nemen en experimenteren – gedrag dat hoort bij hun ontwikkeling. Dit wordt vaak versterkt door de druk die ze kunnen ervaren van ouders, school en groepsgenoten, die hen soms onbewust richting bepaalde keuzes duwt. Binnen ons programma leggen we daarom de nadruk op het leren onderscheiden van gezond, leeftijdsadequaat experimenteren en schadelijk gedrag. We helpen kinderen deze avontuurlijke fase te beleven door hen te leren bewuste keuzes te maken en de impact van hun beslissingen te begrijpen. Zo helpen we hen sterker en zelfverzekerder de brugklasperiode tegemoet te gaan, met meer vertrouwen in hun eigen oordeel en veerkracht.
Ons programma biedt een compleet dagprogramma dat niet alleen kennis overbrengt, maar ook praktische vaardigheden, zelfvertrouwen en handvatten biedt om gezond en zelfverzekerd de overstap naar de brugklas te maken. Met een kenniscentrum, bestaande uit een ambulanceverpleegkundige, een Spoedeisende Hulp (SEH)-arts, een kinderverpleegkundige, een pedagoog, een jeugdzorgwerker, een strategisch opleidingsadviseur, een onderwijsassistent en een basisschoolleerkracht, combineren we praktijkervaring en wetenschappelijke inzichten. Zo leren kinderen niet alleen na te denken over hun keuzes – nu én in de toekomst – maar leggen we ook de basis voor een gezonde en gelukkige toekomst. We maken moeilijke keuzes tastbaar en leren hoe kinderen zich kunnen wapenen tegen de uitdagingen die ze in deze nieuwe fase van hun leven tegenkomen. Of het nu gaat om het nemen van verantwoordelijkheid voor je gezondheid, het omgaan met de druk van anderen, slim navigeren in de digitale wereld, of simpelweg het durven maken van de juiste keuzes – we zorgen ervoor dat ze niet alleen voorbereid zijn op de brugklas, maar ook op het leven zelf.
Kijk gerust even rond op onze website! Heb je interesse of wil je meer weten over hoe BrugklasBewust kan bijdragen aan een gezonde en bewuste start in de brugklas? Neem dan contact met ons op! We informeren je graag verder en staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden aan BrugklasBewust.nl
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.