Brugklas Bewust biedt drie krachtige thema’s die zowel voor de brugklas als de tijd daarna relevant zijn: Lijf Bewust, Brein Bewust & Digitaal Bewust.
BrugklasBewust biedt drie krachtige thema’s die zowel voor de brugklas als de tijd daarna relevant zijn: Lijf Bewust, Brein Bewust en Digitaal Bewust. Deze thema’s zijn afgestemd op de ervaringen van kinderen in de brugklas en helpen hen bewuste keuzes te maken, zowel nu als in de toekomst. Ze behandelen belangrijke onderwerpen zoals omgaan met vrienden, zorgen voor gezondheid, omgaan met druk en emoties, en balans vinden in sociale media. Zo geven we praktische handvatten voor het maken van goede keuzes op het gebied van gezondheid, welzijn en veiligheid, zowel op school als daarbuiten.
Elk onderdeel duurt circa 95 minuten, maar de tijden kunnen in overleg worden afgestemd op bestaande lestijden. De drie BrugKlasBewust thema’s worden als compleet pakket aangeboden, maar kunnen in overleg ook afzonderlijk worden afgenomen. Bij afzonderlijke afname kan het worden uitgebreid tot circa 180 minuten voor meer diepgang. Het programma is flexibel aanpasbaar, bijvoorbeeld voor introducties tijdens ouderavonden, zodat ouders en verzorgers meer inzicht krijgen in de thema’s en hoe zij hun kinderen kunnen ondersteunen. Dit vergroot niet alleen het bereik van het programma, maar versterkt ook de effectiviteit door de betrokkenheid van ouders.
Maak Bewust een keuze voor een Bewuste brugklas-toekomst!
Binnen dit onderdeel bespreken we de veranderingen van het lichaam op puberleeftijd (zoals menstruatie, stemveranderingen en groeispurten) en de gevolgen van keuzes zoals roken, alcohol en ongezonde voeding. We maken de gevolgen van keuzes tastbaar met praktische voorbeelden en simulaties, zoals het ademen door een rietje om longschade door roken te ervaren. Daarnaast leggen we uit hoe slechte voeding en suiker niet alleen kunnen leiden tot gebitsproblemen en overgewicht, maar ook tot serieuze aandoeningen zoals diabetes type 2. We benadrukken ook de effecten van deze keuzes op de langere termijn. Bijvoorbeeld hoe alcohol en drugs schadelijk zijn voor de ontwikkeling van organen. Of hoe roken de nieren belast, die essentieel zijn voor het filteren van afvalstoffen. Tot slot bespreken we de invloed van slechte keuzes op de hersenontwikkeling, zoals vertraagde cognitieve groei, verminderde concentratie en geheugenproblemen. Kinderen leren hoe hun keuzes nu directe én langdurige gevolgen kunnen hebben voor hun fysieke gezondheid.
Mentale gezondheid krijgt een belangrijke plek binnen het programma. Kinderen leren hoe stress fysieke klachten kan veroorzaken, zoals buikpijn en slapeloosheid, en hoe ze hiermee om kunnen gaan. We benadrukken het belang van voldoende slaap, beweging en ontspanning als essentiële bouwstenen voor groei, concentratie en welzijn.
Sociale druk speelt een grote rol in deze leeftijdsgroep. We bereiden kinderen voor op situaties waarin vrienden hen uitdagen of verleiden tot ongezonde keuzes. Hoe zeg je ‘nee’ tegen roken, alcohol of drugs, zonder je zelfvertrouwen te verliezen? Hoe herken je signalen van je eigen grenzen en bespreek je dit met een volwassene? Ook prestatiedruk door school en ouders wordt besproken. Kinderen leren hoe verwachtingen vanuit hun omgeving, zoals hoge cijfers halen of aan alle sociale verplichtingen voldoen, kunnen leiden tot stress en gevoelens van falen. We reiken hen technieken aan om met deze druk om te gaan, zoals het stellen van haalbare doelen, het erkennen van hun eigen grenzen en het communiceren van hun behoeften naar ouders, docenten en vrienden. Zo leren ze balans te vinden tussen inspanning en ontspanning en begrijpen ze dat het oké is om fouten te maken, omdat dit een normaal onderdeel is van hun leerproces.
We besteden aandacht aan schermtijd en sociale media, waarbij we ingaan op de fysieke klachten en slaapproblemen die kunnen ontstaan door overmatig schermgebruik. Daarnaast bespreken we de invloed van online groepsdruk, fake news en FOMO (Fear of Missing Out), en hoe deze gevoelens van buitensluiting of het idee niet genoeg te doen, invloed kunnen hebben op kinderen.
Kinderen leren hoe ze bewuste keuzes kunnen maken en een balans kunnen vinden tussen online en offlineactiviteiten. Ook de risico’s van sociale media en online communicatie komen aan bod, zoals spoofing, loverboys, online pesten en de gevaren van het delen van persoonlijke informatie. Kinderen leren phishing, nepaccounts en andere vormen van onlinebedrog te herkennen en voorkomen. We leggen uit hoe loverboys via sociale media contact zoeken en manipulatieve technieken gebruiken, en leren kinderen hoe ze deze signalen kunnen herkennen en hulp kunnen inschakelen bij een volwassene.
Daarnaast bespreken we het belang van privacyinstellingen en veilige wachtwoorden, zodat kinderen zich bewust worden van hoe ze zichzelf kunnen beschermen in de digitale wereld. Online pesten krijgt verder veel aandacht. Kinderen ontdekken de impact van hun eigen onlinegedrag en leren om bewust om te gaan met conflicten en groepsdruk in digitale omgevingen. We bieden praktische tips voor het stellen van grenzen, het beschermen van hun privacy en het melden van ongepast gedrag.
©Auteursrecht. Alle rechten voorbehouden aan BrugklasBewust.nl
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.